Components of a Business Model med udgangspunkt i Rockwool

Denne artikel omhandler Components of a Business Model med udgangspunkt i Rockwool. Artiklen er skrevet i forbindelse med studiet international handel og markedsføring i 2015.

Forretningsmodellen inddeles herunder I forskellige afsnit for at holde overblikket. Den benyttes blandt andet for at blotlægge, hvordan Rockwool skaber værdi for kunden.

Vision

Her blotlægges visionen.

”ROCKWOOL Teknisk Isolering tilstræber at være global markedsleder i at yde tekniske isoleringsløsninger til at beskytte mennesker, miljø og kapital. ”

Customer interface

Fullfilment and support

De tilnærmer sig visionen som nævnt ovenfor, ved at yde en stærk service til kunderne. Dette gøres bl.a. gennem hurtige leveringstider, også på de markeder, hvor der endnu ikke er oprettet produktionsapparater for produkterne. Her tænkes der primært på USA. Dette gøres ved at sende store mængder afsted med containerskibe, som er muligt grundet Rockwool’s stærke kapital samt store efterspørgsel på deres produkter i form af bl.a. de byggemarkeder som de har gode partnerskaber med, herunder HomeDepot som eksempel.

Information and insight

Gennem partnerskaber med kunder og andre virksomheder udvikler Rockwool deres produkter således de er innovative, men samtidigt brugbare for kunderne, da deres viden og feedback hermed kommer til at gøre sig gældende i den fremtidige udvikling af produkterne.

Relationship dynamics

Sunde partnerskaber er i relationsmarkedsføringen en særdeles nøgle faktor, da dette giver en lang række long term fordele for begge parter. Derfor er det vigtigt, at Rockwool forsætter med at yde god service og ekspandere deres produktionsanlæg således de kan levere endnu hurtigere og måske endda just-in-time.

Pricing Structure

Rockwool har forøget priserne, hvilket har forhøjet deres profit. Dette er højst sandsynligt muligt grundet produkternes betydelige efterspørgsel på baggrund af bl.a. kvaliteten og brandet.

Core strategy

Business strategy

I bestræbelsen om at blive verdens førende producent inden for stenuldsområdet har Rockwool formuleret følgende mission: Rockwoolkoncernens mission er at være den foretrukne leverandør af produkter, systemer og løsninger, som forbedrer energieffektivitet, akustik og brandsikring i bygninger.

Product/market scope

Primært beskæftiger virksomheden sig med at producere isolering af stenuld, hvilket også afspejles i deres omsætning, hvor isolering tegner sig for hele 82%. Her er det primært byggesektoren, der aftager størstedelen af isoleringsprodukterne, men også andre områder som blandt andet marine og offshore segmentet bidrager til omsætningen. I dag er virksomheden desuden blandt verdens største inden for dette felt. De resterende 18% udgør deres sekundære forretningsområde, som er system divisionen, der er opdelt i 5 underkategorier. Rockwool opererer også andre produkter.

Basis for differentiation

Rockwool har meget fokus på at differentiere sine produkter og ydelser. Især inden for stenuldsområdet forsøger Rockwool at gøre en forskel ift. konkurrenterne, hvilket også afspejles i deres mission. Rockwools differentieringsstrategi er udpræget inden for deres produktpalette, BuildDesk, System division, R&D, knowhow og teknologi.

Strategic resources

Core competencies

Rockwool beskæftiger sig med unikke produkter, som bl.a. indeholder ROCKWOOL isolation som kan klare meget høje temperaturer. Det medfører at slutbrugerne sparer på varme regningen. Den gode isoleringseffekt, medfører også en positiv effekt på CO2 udslip fra bygningerne etc.

Strategic assets

For at kunne leve op til at kunne ramme deres have og planteskole marked, så valgte Rockwool i 1969 at starte Grodan group, til at håndtere dette segment som et strategisk aktiv, så var Grodan group de første substrate leverandør til at opnå en ISO certificering, som kan ses som vigtigt på dette marked.

Core processes

En core process kan være deres udnyttelse af Basalt som råmateriale, da det er en uudtømmelig naturlig ressource, som bruges til produktionen af Stone Wool. Den måde de bearbejder deres råvarer, indtil deres stenuld fremstilles, gør at de kan producere et produkt som er meget bæredygtigt, og af høj kvalitet.

The value network

Rockwool’s value network består af en lang række partnere, og herunder forhandlere, suppliers etc.

Hvis du ønsker at læse noget omkring geometrisk algebra, kan du med fordel benytte følgende link: Geometric Algebra



Postet by Michael Cortzen via AdSet linkbuilding network