En bedre diet for at få mere energi

Vores energi kommer fra de fødevarer, vi spiser, og de væsker, vi drikker. De tre vigtigste næringsstoffer, der anvendes til energi er kulhydrater, proteiner og fedt, med kulhydrater er den vigtigste kilde.

Din krop kan også bruge protein og fedt til energi, når kulhydrater er opbrugt. Når du spiser, vil din krop nedbryde næringsstoffer i mindre bestanddele og absorberer dem til at bruge som brændstof. Denne proces er kendt som metabolisme.

Kulhydrater kommer i to typer, simple og komplekse, og begge er konverteret til sukker (glukose). “Kroppen nedbryder sukkeret ned i blodet og blodlegemerne bruge glukose til at levere energi,” siger Melissa Rifkin, RD, en registreret diætist på Montefiore Medical Center i Bronx, N.Y.

Komplekse kulhydrater såsom fiberrige korn, hele korn brød og pasta, tørrede bønner og stivelsesholdige grøntsager er den bedste form for fødevarer til langvarig energi, fordi de er fordøjet på en langsom, ensartet sats. “Komplekse kulhydrater indeholder fibre, som tager længere tid at fordøje i kroppen som det absorberes langsomt,” siger Rifkin. Komplekse kulhydrater også stabilisere kroppens sukker niveau, som igen forårsager bugspytkirtlen til at producere mindre insulin. Dette giver dig en følelse af mæthed, og du er mindre sulten. ”

Også vigtigt i et sundt, energi-producerende kost er protein (helst kylling, kalkun, svinemørbrad og fisk), bælgfrugter (linser og bønner), og en moderat mængde sunde monoumættede og flerumættede fedtstoffer (avocado, frø, nødder, og visse olier).

“Passende væsker er også afgørende for at opretholde energi,” siger Suzanne Lugerner, RN, direktør for klinisk ernæring på Washington Hospital Center i Washington, DC “Vand er nødvendig for fordøjelse, absorption, og transporten af næringsstoffer til energi. Dehydrering kan forårsage en mangel på energi. Den gennemsnitlige person har brug for at drikke seks til otte 8-ounce glas vand hver dag.” Her tæller feks vin ikke med.

Simple kulhydrater, på den anden side bør være begrænset. Lige fra slik og småkager til sukkerholdige drikkevarer og juice, er simple kulhydrater nedbrydes og absorberes hurtigt af kroppen. De giver et indledende udbrud af energi i 30 til 60 minutter, men er fordøjet så hurtigt de kan resultere i en krise bagefter.

Du bør også undgå alkohol og koffein. Alkohol er et depressivt og kan reducere din energi niveauer, mens koffein giver normalt et indledende to timers energi burst, efterfulgt af et nedbrud.

Energi og Kost: Planlægning Måltider til vedvarende energi

“Jeg har altid anbefale tre måltider og tre snacks dagligt og aldrig gå over tre til fire timer uden at spise noget,” siger Tara Harwood, RD, en registreret diætist på Cleveland Clinic i Ohio. “Hvis du bliver for sulten, kan dette medføre, at du spise for meget.”

Prøv også at omfatte noget fra hver mad gruppe ved hvert måltid, huske at fødevarer med højt i fiber, protein og fedt tager længere tid at fordøje.

Selvom livet er hektisk, er det vigtigt at træffe kloge valg af fødevarer, der giver energi hele dagen. Din krop vil takke dig.



Postet by Digitalwebdk via AdSet linkbuilding network