Lad børnene lege, det har de godt af

Folk har mistanke om, at leg hjælper børn med at lære, men indtil for nylig var der lidt forskning, der viste dette eller forklaret, hvorfor det kunne være sandt. I mit laboratorium ved University of California i Berkeley, har vi forsøgt at forklare, hvordan meget små børn kan lære så meget så hurtigt, og vi har udviklet en ny videnskabelig tilgang til børns læring.

Hvor kommer det ind? Det drejer sig om, hvad filosoffer kalder “kontrafaktiske” tænkning, ligesom Einstein spekulerer på, hvad der ville ske, hvis et tog gik ved lysets hastighed.

I en undersøgelse, fandt min elev Daphna Buchsbaum nogle ting og introducerede 3- og 4-årige til en udstoppe en abe og et musikalsk legetøj og fortalte dem: “Det er Monkey fødselsdag, og det er en fødselsdag maskine, vi kan bruge til at synge til Monkey. Det spiller “Happy Birthday”, når du sætter en Zando “(en sjov udseende objekt)” på det på denne måde. «Så hun holdt op en anden genstand, og forklarede, at det ikke var en Zando og derfor ikke ville gøre musikken spil. Så spurgte hun nogle vanskelige kontrafaktiske spørgsmål: “Hvis denne Zando ikke var en Zando, ville maskinen spille musik eller ikke?” Hvad nu hvis de ikke-Zando var Zando? Omkring halvdelen af 3-årige besvaret korrekt.

Så tog et legetøj væk og Daphna sagde: “Vi kunne bare lade som om denne boks er maskinen, og at denne blok er en Zando og dette anden er ikke. Lad os sætte blokkene på maskinen. Hvad vil der ske næste? “Omkring halvdelen sagde foregive Zando gjort foregive musik, mens foregive ikke-Zando gjorde intet (godt, foregive noget, som er helt et koncept, selvom du er ældre end 3).

Vi fandt børn, der var bedre til at lade som kunne ræsonnere bedre om counterfactuals-de var bedre til at tænke over forskellige muligheder. Tænke over muligheder spiller en afgørende rolle i den seneste forståelse om, hvordan børn lærer. Ideen er, at legende børn er ligesom pint-størrelse forskere der tester teorier. De forestiller sig, hvordan verden kunne arbejde og forudsige mønstret af data, som ville følge, hvis deres teorier var sandt, og derefter sammenligne dette mønster med det mønster, de rent faktisk ser. Selv småbørn vise sig at være klogere end vi ville have troet, hvis vi spørger dem de rigtige spørgsmål på den rigtige måde.

Leg er under pres lige nu, som forældre og politikere forsøger at gøre børnehaver mere som skoler. Men at foregive leg er ikke kun vigtigt for børn; Det er en afgørende del af det, der gør alle mennesker så smart. Så husk at få dine børn til at lege alene eller med andre, så de kan udvikle deres hjerne om dem selv. Det er super sundt for deres omgivelser at komme ud og lege i stedet for at sidde inde dagen lang.



Postet by Digitalwebdk via AdSet linkbuilding network