Måltidskasser sikrer sund udvikling

Måltidskasser med levering af opskrifter og råvarer direkte til døren er blevet særdeles populære hos alt lige fra børnefamilier til pensionister

Siden Aarstiderne åbnede deres første hjemmeside i 1999 har måltidskassens popularitet vokset. Danmark har i dag op mod 20 udbydere af lignende produkter, og der er blevet plads til en række mere specialiserede måltidskasser.

Supermarkederne omfavner mad på abonnement

For nylig købte Dansk Supermarked Group 80% af aktierne i virksomheden Skagen Food, som fra deres hovedsæde i Nordjylland har leveret måltidskasser med frisk fisk til hele Danmark siden 2001.

Udover Dansk Supermarked har Coop også meldt, at de senere i år vil lancere en måltidskasse til travle forbrugere med behov for nemme løsninger. Det er tidens tendens med abonnementsløsninger og derfor har Coop også planer om at sælge abonnementer indenfor områder såsom rengørings- og toiletartikler.

Øget konkurrence åbner op for spændende muligheder

– Udviklingen over de sidste år har været spændende. Aarstiderne begyndte at sælge måltidskasser med økologisk frugt og grønt i 1999, og i dag har vi et marked med en måltidskasse til ethvert behov, siger Mark Andersen, far til to og idémand bag måltidskasseuniverset www.FindMåltidskasse.dk.

Siden samler danskernes muligheder og synliggør de mange mindre udbydere af måltidskasser, som mange ikke lægger mærke til på grund af førende mærkers dominans i medierne.

– Hvis man udelukkende kigger på de førende leverandører, så risikerer man at gå glip af nogle spændende og unikke muligheder. Der findes kaloriefattige slankekasser, suppekasser, vegetarkasser, fiskekasser, glutenfri kasser og sågar kasser med dej, så du nemt kan lave friskbagt brød, forklarer Mark Andersen entusiastisk.

Langt de fleste udbydere har en aftale med en pakkeservice som eksempelvis GLS, der kan levere måltidskasser i alle brofaste dele af Danmark. Enkelte mindre udbydere leverer dog kun i deres nærområde, derfor har FindMåltidskasse udviklet en postnummer søgefunktion.

Måltidskasser rammer tidens ånd

Nogle leverandører fokuserer på færdiglavet mad, mens andre leverer råvarer og opskrifter, så du selv kan tilberede maden med din familie og bevare glæden ved madlavning. I så fald leveres ingredienserne afmålt til de enkelte retter, hvilket hos mange husstande har betydet mindre madspild.

Måltidskassernes popularitet skyldes at de passer ind i den moderne forbrugers værdier. Der er vægt på en sund og varieret kost, samtidig med at det skal være nemt og tidsbesparende. Dette er prioriteringer, som kan være svære at få plads til i en travl hverdag.

Den travle hverdag

De fleste kender udtrykket ulvetimen, som beskriver tidsrummet mellem at familemedlemmer kommer hjem fra arbejde, skole og institution og til alle er fodret af og lagt i seng. Det er netop dette tidsrum, som leverandørerne af måltidskasser forsøger at gøre mindre stresset. Når der både skal handles ind, planlægges en ret og laves mad, stiger stressniveauet hos de fleste børnefamilier. I teorien giver måltidskasserne mulighed for et mere afbalanceret tidsrum.



Postet by idajorgensen via AdSet linkbuilding network