Tricks til at sælge dit produkt

Hele ideen med markedsføring og salg, er at spille på forbrugernes psykologi. I en kampagne, bør der gøres en indsats for at den bliver så indflydelsesrig, at beslutningsprocessen for kunden er helt i til fordel for virksomheden.

Der er nogle tricks til at manipulere sindet af de forbrugere, som kan udnyttes af ikke kun almindeligt salgspersoner, men kan bruges af større virksomheder. Selv om de anvendes uden at vide det, er der ingen fast liste.

Gensidig udveksling er det første og mest kraftfulde trick. Virksomheden kan starte med at give noget gratis til kunden. Han vil tage imod det første gang, men fra næste gang, vil han føle sig forpligtet, og vil forsøge at gøre gengæld. Hvis kunden er tilfreds med produktet, vil han købe det af sig selv næste gang. Nogle sælgere bliver forvirrede over dette princip.
For eksempel er det ineffektivt og forkert ifølge dette princip, at ”Køb for over $25 og få en gratis t-shirt”. Tilbuddet er ikke gratis; kunden skal købe noget for at få det gratis produkt. Det produkt, der gives, bør være helt gratis uden nogen betingelse er opfyldt. For eksempel vil sætningen ”Få den nyeste læbestift farve helt gratis” gøre tricket! Hvis farven er virkelig god, vil kunderne købe den næste gang, og måske endda tænke på at købe andre nuancer af læbestiften.

Det næste trick er at præsentere noget som værende af høj værdi, men hvor virksomheden skal pådrage sig minimal eller ingen omkostning for at producere det – som eksempelvis information. Man kan friste kunden ved at sige, at de oplysninger man kan give dem, er en ”hemmelighed ” som ikke er kendt for mange. Dette trick vil give bagslag hvis man siger at man vil levere meget værdifulde oplysninger, som så viser sig blot at være endnu en annonce.

Et andet eksempel er at uddele gratis prøver til de målrettede kunder. Igen er fejlen her, hvis virksomhederne distribuerer prøver af dårlig kvalitet eller afviste produkter. Dette devaluerer kundernes opfattelse af produktet, og han vil ikke overveje at købe det en anden gang.
Brug ord der aktiverer øjeblikkelig handling, ligesom ”Tidsbegrænset tilbud”, ”Tilbuddet slutter snart” eller ”så længe lager haves”. Disse sætninger virker motiverende. Kunden får det indtryk, at tilbuddet vil ende snart, og at produkterne er af begrænset omfang. Dette kan få kunder til at handle hurtigt, og købe produkterne ved allerførste chance. Dette fungerer godt specielt med kunder, der har en interesse i at indsamle antikviteter, samlerobjekter og noget, som ikke er let tilgængeligt.

At ”lokke” kunden til at forpligte sig, er en anden god metode til at øge salget. Tricket er at få kunden til at tage små skridt mod målet, uden at de nødvendigvis ved det. Eksempelvis kan man når kunden anmoder om nogle oplysninger, give dem de relevante oplysninger gratis, og få dem til at udfylde en formular og derved få kontaktoplysningerne fra dem. Derved forpligter kunden sig til at modtage tilbud og information om produkter i fremtiden. Det kan ikke anbefales at annoncere på nuværende stadie i forholdet til kunden. I det næste stadie kan der sendes annoncer om produkter og tjenester til kundens adresse, Gennemførelse af forskellige brugerundersøgelser er et andet eksempel.

Lotteri er en anden god metode. Når en person køber en lotteriseddel, udfylder han sin adresse på billetten. Denne information kan anvendes til at kontakte kunden i fremtiden. I dette eksempel er det meget vigtigt ikke at annoncere i det første stadie. Først efter at kundens kontaktoplysninger er modtaget, bør salgsfremmende e-mails blive sendt til ham. Lange reklamer, der er fremhævede i avisen er en lille twist til dette trick. Hvis kunden investerer tid til at læse hele annoncen, vil han højst sandsynligt reagere på annoncen.

Interesseret? Følg min qoura.com profil



Postet by Daniel_Pack via AdSet linkbuilding network